Hypoglycemie en Teveel Eten - Medtronic HYPOHEROES

Hypoglycemie en
teveel eten.

Emma Marcus heeft type 1 diabetes en is een gediplomeerd diëtiste

We kennen het allemaal wel: midden in de nacht wakker worden en je wat trillerig voelen, erachter te komen dat je bloedglucose laag is en vervolgens de inhoud van de koelkast leegeten.

“Hangry zijn” (hungry en angry, hongerig en boos op hetzelfde moment)

Waarom gebeurt dit en, voor sommigen van ons, zo vaak? Of je nu diabetes heeft of niet, het teveel aan insuline dat hypoglycemie tot gevolg heeft, veroorzaakt een hongergevoel. Je hebt vast mensen zonder diabetes ontmoet die soms last hebben van hypo’s en zich “hangry” gedragen! Zonder diabetes duren deze symptomen niet erg lang, omdat het lichaam de hoeveelheid aangemaakte insuline kan verlagen als reactie op de verlaagde bloedglucosespiegel. Helaas is het zo dat als jouw lichaam deze insulinespiegels niet controleert, en je hebt al een hogere dosis dan nodig toegediend, je hypo niet wordt behandeld totdat de extra insuline is verwerkt, en daar is voedsel voor nodig.

Dus wat kunnen we doen?

“Voorkomen is beter dan genezen”

Waar mogelijk is voorkomen beter dan genezen. Het is altijd lastig om de juiste hoeveelheid insuline toe te dienen en binnen je eigen bloedglucosebereik te blijven. Daarom zijn we het er in het algemeen over eens dat als je niet zeker bent van de benodigde dosis (bijv. als je uiteten gaat), je een lage schatting van insuline toedient en een paar uur later je bloedglucose (BG) meet. Je kunt dit dan corrigeren als de dosis te laag was en je erachter komt dat je een hogere waarde hebt dan verwacht.

Je vindt het wellicht ook handig om te controleren of de instelling van je basale insuline nog steeds juist is, omdat dit in de loop der tijd kan veranderen. Ga in gesprek met je diabetesteam en ontdek wat de beste manier is om dit elke dag te doen, of tijdens vakanties en tijdens het sporten.

Ook met je allerbeste inzet kun je uiteraard nog steeds een lage BG ervaren. Het kan soms echt heel moeilijk zijn om dit juist te behandelen, maar probeer om deze regels te volgen en wellicht wordt de drang om alles maar te eten minder! Controleer nogmaals dat je hypoglycemisch bent, en dat je BG lager is dan 4,0 mmol/l. Eet of drink de door je arts aanbevolen hoeveelheid glucose (bijvoorbeeld glucosetabletten, energiedrank of cola) en WACHT dan even! Ga gedurende 15 minuten rustig zitten (zet een wekker als dat nodig is) zonder verder nog iets te eten; dit betekent dat het hongergevoel minder moet zijn geworden. Als je bloedsuiker nog steeds te laag is, herhaal het proces dan opnieuw. Overleg voordat je dit probeert eerst met het diabetesteam.

Het is de moeite waard om ervoor te zorgen dat je voorverpakte behandelingen voor je hypo bij je hebt, met alleen de hoeveelheid die je nodig hebt voor één hypo (bijv. maak kleine pakketjes met glucosetabletten en andere energiegevers en doe ze in een kleine reistas) en met extra tussendoortjes indien nodig, zodat je niet in de verleiding komt om je hypo te overbehandelen. Zorg ervoor dat je altijd meer dan één behandeling bij je hebt, voor het geval dat…

Medtronic wil samen met jou zoveel mogelijk mensen bewust maken van de impact van hypo’s op het dagelijks leven met diabetes.

Deel daarom jouw persoonlijke ervaringen met hypo’s door deze enquête in te vullen.

Ga naar de enquête
Sluiten