Handige tips bij Sporten - Medtronic HYPOHEROES

HYPO’S EN SPORTEN
HANDIGE TIPS.

Hier volgen enkele belangrijke tips om aan sporten gerelateerde hypoglycemie te voorkomen:

  • Controleer je bloedglucose (BG) vóór het sporten. Dit is om te controleren of je BG een juiste waarde heeft en om te kijken of het nodig is dat je een tussendoortje eet.
  • Probeer niet te gaan sporten tijdens de hoogste piek van de insulinewerking.
  • Zorg dat er minstens 2 uur zit tussen het sporten en het naar bed gaan.
  • Drink geen alcohol vóór of direct na het sporten.
  • Hoe verleidelijk dit ook is, vermijd om direct na het sporten in een sauna of stoombad te gaan. Hierdoor zou je hartslag verhoogd kunnen blijven en kan je BG steeds blijven zakken.
  • Sport niet meer dan 1 of 2 uur per dag. Langer sporten kan de kans op hypoglycemie verhogen.
  • Controleer je BG direct na het sporten om te voorkomen dat er enkele uren na het sporten hypoglycemie optreedt. Overweeg je BG vaker te controleren gedurende 2 tot 4 uur na het sporten.
  • Het is belangrijk om te onthouden dat matig tot intensief sporten ervoor kan zorgen dat je bloedglucose in de 24 uur na het sporten kan dalen. Injecteer geen insuline in de ledemaat die tijdens het sporten actief is.
  • Zorg ervoor dat je koolhydraten bij je hebt die gelijk worden opgenomen voordat je start met sporten, en ook bij werken in huis of in de tuin.

Medtronic wil samen met jou zoveel mogelijk mensen bewust maken van de impact van hypo’s op het dagelijks leven met diabetes.

Deel daarom jouw persoonlijke ervaringen met hypo’s door deze enquête in te vullen.

Ga naar de enquête
Sluiten