Skip to main content

Mijn basaal op 200%...??

« WeCare Blog | Januari 11, 2017 |
Lifestyle Tips
blog_esther_afbeelding

Qua sport ben ik 2-3 jaar geleden flink bezig gegaan. Bootcamp, hardlopen, sportschool.

Waar ik continu tegenaan liep was dat ik voor het sporten zakte als een baksteen met mijn bloedsuikers. Het voelde op een gegeven moment alsof ik alleen maar sportte om alles wat ik daarvoor had gegeten in verband met zakkende suikers, er weer af te krijgen. Dat was natuurlijk niet de bedoeling.

Met mijn diabetes ben ik heel zelfredzaam. Hier bedoel ik mee: ik zoek heel veel zelf uit, vraag raad wanneer ik vastloop en wil alles goed regelen. (En ja, ook ik heb dagen dat ik denk bekijk het maar ;)). Daarom ben ik een sensor gaan gebruiken. Wat ik vooral merkte in het begin, zeg gerust de eerste 1-2 jaar, dat ik door het sporten ook tijdens de nachten heel veel hypo’s had. Het maakte ook uit wat ik deed. Bij hardlopen had ik dit namelijk niet. De sensor heeft mij heel veel inzicht gegeven in hoe ik reageer op sporten.

De hypo’s voor het sporten kreeg ik niet onder controle; de basaal op 5% 2 uur van te voren was voor mij niet voldoende. Ik had veel overleg met mijn diabetesverpleegkundige, probeerde zelf veel uit, maar ik liep vast.

Mijn diabetesverpleegkundige stuurde me door naar een sportarts in Papendal die zelf ook diabetes heeft. Na uitleg over mijn verhaal, gaf hij mij de meest simpele oplossing! Hij zei dat de maaltijd die ik voor het sporten nuttigde, met bolussen nog verder moest minderen. Dus in plaats van de helft te bolussen zoals ik altijd deed, nu nog maar 1/3e te bolussen. Bijvoorbeeld; normaal bolus ik 5E voor een maaltijd, maar wanneer ik ga sporten moet ik nu 1,2E bolussen. Het voelt nog steeds vreemd, dat ik denk dan “Tjee, dat is veel te weinig………”. Alleen………..het werkt echt!! Geen hypo’s meer voor het sporten! Hoe simpel kan het zijn? Waarom kwam ik daar zelf niet op?

Nu ik langere tijd veel sport, is mijn lijf er ook aan gewend. Het blijft natuurlijk altijd zoeken en nog niet altijd gaat het goed, maar vaker wel dan niet. En daar gaat het mij om! Nu weet ik inmiddels dat wanneer ik krachttraining ga doen, dat ik bij aanvang mijn basaal al op 200% moet zetten omdat de adrenaline eerder vrijkomt. Bij hardlopen laat ik de basaal tot na het lopen op 5%, dit geldt ook wanneer ik ga mountainbiken. Ga ik Crosschallenge doen, dan gaat mijn basaal ook na het sporten pas op 200%, omdat dit een combinatie is van kracht en bewegen.

Mijn basaal op 200%?? Dat is veel toch? Ook dit zal voor iedereen anders zijn. Min voordeel is ook dat ik mijn lijf goed ken, ik voel hypo’s en hypers en weet door te doen en te proberen hoe ik ergens op reageer. Ik heb diabetes, maar ik laat mij niet beperken hierdoor, het is een wat grotere uitdaging, maar die ga ik zeker aan!

De weergegeven gebruikerservaringen zijn specifiek voor een bepaalde gebruiker. Het resultaat van de behandeling kan van gebruiker tot gebruiker verschillen. Neem altijd contact op met uw arts over de diagnose en behandeling en zorg dat u het advies van uw arts begrijpt en opvolgt.