Skip to main content

ANIMA SANA IN CORPORE SANO. Een gezonde geest in een gezond lichaam

« WeCare Blog | Maart 2, 2016 |
Lifestyle Tips
sport

“Maar ga vooral wél sporten, want het is zo fijn! Zoals met alles in ons leven met diabetes moeten we op situaties anticiperen en leren van elkaars ervaringen. Als we ons lichaam en onze diabetes leren begrijpen, kunnen we beter presteren, meer doen, .... 

En versteld staan van wat we allemaal nog wel kunnen!! :-)

Voor elke sport moet een andere strategie worden toegepast. Ik pas mijn insuline aan op de mate van fysieke activiteit. Sinds 2008 gebruik ik een insulinepomp (sinds mei 2015 heb ik de  MiniMed 640G). Sindsdien is het zo veel makkelijker om mijn insuline tijdens en na het sporten aan mijn diabetes aan te passen.

Ik ga graag hardlopen. Het geeft mij een gevoel van vrijheid. Op zo’n moment vergeet ik even dat ik diabetes heb, mits een hypoglykemie deze fysieke en mentale ontsnapping van de realiteit niet verstoord. Tijdens een kort, niet al te inspannend rondje hardlopen (10 km/uur, een uur lang) verminder ik mijn insulinetoediening tot 75%, 30 minuten voor, en tijdens het hardlopen. Tijdens het hardlopen eet ik niets, zodat er geen actieve insuline in mijn bloed komt. Dankzij het verminderen van mijn insulinetoediening heb ik voor, tijdens en na het hardlopen geen extra koolhydraten nodig. Net na het hardlopen neem ik nog wel een ​​bolusinsuline om te voorkomen dat ik alsnog last krijg van veranderingen in mijn bloedsuikerspiegel.

Ik liep mijn eerste marathon in oktober 2015 – de Twin Cities Marathon in het Amerikaanse Minneapolis-Saint Paul. Ik liep mee als een Global Hero. Het was een geweldige nieuwe uitdaging! En ik heb het gehaald! Ik werd om half 5 ’s ochtends wakker (we vertrokken om 8 uur) om ervoor te zorgen dat ik geen actieve insuline en grote hoeveelheid koolhydraten in mijn bloed had. Ik verminderde mijn bolus met 25% (3 eenheden voor 40 gram koolhydraten). Mijn basale insuline heb ik 2 uur voor de marathon verminderd met 85%. Dit deed ik voor de eerste 2,5 uur van de marathon (= 0,1 eenheid/uur). Na de marathon was mijn basale insuline slechts verminderd met 50% (= 0,3 eenheid/uur), omdat mijn tempo lager lag en ik elke 4 kilometer wat suiker (8 gram) innam. Gedurende de marathon (4 uur en 22 minuten) schommelde mijn bloedsuiker tussen de 130 mg/dl en 150 mg/dl (7,2 mmol/l  en 8,3 mmol/l), wat mijn doel was om een hypoglykemie te voorkomen :-). Het was een zeer succesvolle uitdaging, waardoor ik deze marathon met alle plezier nog eens zou willen lopen om een nieuw persoonlijk record te vestigen :-)!

1

Ik vind het ook geweldig om lange wandeltochten in de bergen te maken. Ik ontdekte deze passie in 2007 in Nepal. 

Het fijne aan wandelen in de bergen is dat het geen slechte invloed op de bloedsuikerspiegel heeft. 

De fysieke inspanning is niet al te groot en gelijkmatig verdeeld, waardoor de bloedsuikerspiegel goed te beheersen blijft. Soms zou ik willen dat ik het elke dag kon doen, aangezien het zo’n geweldig mooie ervaring is! Ik verminder mijn basale insuline met bijna 50% (gemiddeld - het hangt af van het hoogteverschil) en mijn bolus (ontbijt en lunch) met 20%, omdat we vaak beginnen met wandelen na de maaltijd (gelijktijdige werking van insuline + koolhydraten + lichaamsbeweging = 3 parameters om tegelijkertijd te managen!).

Tijdens lange wandeltochten in de bergen leggen we heel wat kilometers af en belanden we soms in afgelegen gebieden. Dit is een extra sportieve uitdaging. En het is ook een nieuwe uitdaging voor mijn diabetes. In Nepal klom ik in 3 weken naar meer dan 4500 meter en tijdens de beklimming van de Kilimanjaro passeerde ik de 5895 meter. Tijdens deze wandeltochten heb ik het volgende geleerd: op meer dan 4500 meter hoogte geldt de logica 'Ik ga sporten, ik verminder mijn insuline.' niet meer. Op die hoogte passeren we een fysiologische grens; onze bloedsuikerspiegel stijgt als gevolg van adrenaline (een hypoglycemisch hormoon). Ondanks de fysieke inspanning wordt de insuline niet lager. Na een week wandelen op meer dan 4500 meter lijkt het erop dat ons lichaam hieraan went en gaat de logica 'Ik ga sporten, ik verminder mijn insuline.' weer op. Dit is wat ik tijdens mijn verblijf op grote hoogte allemaal heb mogen ontdekken.

 

2

3

Ondanks onze diabetes kunnen we ons eigen leven leiden en soms ogenschijnlijk onmogelijke doelen bereiken. We leren van elkaars ervaringen en van die van anderen met diabetes. Technologische vooruitgang, zoals een insulinepomp of continue glucosesensor zijn waardevolle hulpmiddelen waarmee we het maximale uit ons leven kunnen halen!”

Delphine Arduini, oprichtster & CEO van World Diabetes Tour